ייעוץ עסקי-תיעודים מהשטח

לסגור את העסק - או להמשיך להביא כסף מהבית?

התבקשתי לאחרונה להגיע לפגישת ייעוץ עם לקוח חדש
מדובר בעסק משפחתי בתחום ההדפסות בנישה מאוד ספציפית.
הבעלים זוג אנשים יקרים בני קרוב ל 85 שנה אשר הם מנהלים את העסק בפועל.
בעסק עובדים 2 בני משפחה נוספים. אחת העובדות בת 75 והשנייה ביתם של הבעלים
שתפקידה מסתכם בלענות לטלפון ולקבל הזמנות.

אני מנסה לברר באיזה תחום הם מבקשים להתייעץ ומבינה מהזוג שמטרתם היא אחת – לסגור את העסק , אין דור המשך מתעניין ומתאים . ובכלל אין להם כוח לסחוב את העגלה העמוסה הזאת לבדם.
בשלב הזה אני מנסה לאסוף נתונים על העסק מבקשת מאזן מבוקר שנה קודמת מאזן בוחן לנקודת הזמן בה אנו נפגשים ובעיקר שואלת שאלות את בעלי העסק על מנת להבין לעומק מה קורה .
הכנסות ירדו ב 50% במהלך 5 השנים האחרונות כך הם מדווחים לי , יש מכונות וציוד וכן מלאי בכמה מאות אלפי ₪ .
אני שואלת את הזוג איך אתם משווקים היום עד את הסחורה שלכם ? והתשובה שאני מקבלת -אנחנו לא עושים שיווק כבר שנתיים מי שמכיר אותנו ומתקשר אנו מספקים לו את הסחורה.
לא עושים שום שיווק אקטיבי . לאחר כמה תשאולים ובדיקת דוחות אני מגלה הפסדים צבורים של 6,500,000 ₪ בספרים ??????
לא מאמינה למראה עיניי … כן זה הסכום !!
איך אתם שורדים את ההוצאות השוטפות ? אני שואלת
מה זאת אומרת ? מביאים כסף מהבית כמעט כל חודש….
הפסד צבור לכשלעצמו בקונסטלציה מסויימת מאוד יכול להוות ערך מבחינת מכירת העסק.
לא תמיד רשויות המס מוכנים להכיר בהפסדים צבורים – בודקת עם רו"ח מומחה למיסים אם ניתן לקזז את ההפסדים כאשר חברה דומה קונה את העסק הבנתי שבמקרה הספציפי הזה יש סיכוי שניתן יהיה לקזז .
אם ניקח שווי של 11% מסך הרווחים הצבורים הרי מדובר ב 715000 ₪ שזה השווי של ההפסד
במסגרת תפקידי כיועצת לעיתים מזדמנות לי אפשרויות לעשות שיתופי פעולה עם לקוחות שאני מכירה ומגלים עניין וגם עם עסקים שאני יוזמת פגישה איתם מכורח הנסיבות.
אני מנסה לעניין 2 חברות שמבחינת הפעילות משיקות לחברה המשפחתית .
הרעיון היה שאפשר יהיה לנצל הפסדים צבורים … כמובן שצפות ועולות שאלות , יש חשש מהצד הקונה לגבי קניית הפסדים צבורים ובכל זאת יש עניין ! רוצים להפגש ולראות אם ניתן לעשות משהו …ואז מתחיל משא ומתן .
במסגרת המשא ומתן צפות ועולות בצדק שאלות רבות מצד הצד שמעוניין לקנות , ישנה דרישה לדוחות חשבונאיים וכן לדוחות מפורטים של פירוט המלאי .
ואז – הזוג תופס רגליים קרות " אנחנו לא מוכנים למסור מידע למתחרים" הם יאמרו לי … אני מסבירה שכדי שמישהו יכניס יד לכיס הוא יבדוק אם הרכש כדאי בעבורו…
יש לנו דרכים לשמור על עצמנו אבל נתונים וגם מתחילים להבין שלא יקבלו את מה שחשבו -"את יודעת מה זה העסק הזה בשבילי – בשביל סכום כזה לא שווה למכור – העסק הזה הוא כל החיים שלנו ….
ואז מחליטים לרדת מהעניין פשוט כך או הכל או לא כלום.
אז מה למדנו מזה ? אנשים לעיתים מונעים מסנטימנטים
אגו –זה מכשיל כל חשיבה עסקית אופרטיבית.
אם אי אפשר לקבל עוגה שלמה אלא רק חצי לפעמים זה עדיף מלא לקבל כלום…
כדי שיהיה סיכוי להרוויח משהו צריכים לפעמים לקחת סיכון קטן.

לוגו של וואטסאפ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן